Titolo Rivista EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES
Autori/Curatori Stefano Oliverio
Anno di pubblicazione 2014 Fascicolo 2013/2
Lingua Italiano Numero pagine 21 P. 11-31 Dimensione file 605 KB
DOI 10.3280/ERP2013-002002
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più
clicca qui
Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.
Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF
FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
In contemporary debate appeals to go beyond reflective practice in professional development have been made due to the ‘proceduralization’ this has experienced in many educational contexts and to the changing scenarios which could render it out-of-date. The paper engages with this question by arguing that we need a reconstruction of reflective practice rather than its overcoming. In particular, focusing on Donald Schön’s model, this present contribution insists on its permanent value but it also highlights how the constructivist framework into which Schön situated his approach should be revised. In this perspective it is shown, on the one hand, how reading the educational experience ongoing in the reflective practicum only in terms of learning (by excluding any ‘teaching’ dimension) could be misleading; on the other, by mobilising the Deweyan notion of qualitative thought and the Heideggerian idea of Verstehen, it is pointed out how a ‘realistic’ (as opposed to constructivist) dimension is necessary to reflective practice, also in order to fully valorise its embodied character.;
Stefano Oliverio, Professionalità riflessiva e pensiero qualitativo. Per una lettura non-costruttivista della riflessività in "EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES" 2/2013, pp 11-31, DOI: 10.3280/ERP2013-002002