Un Curricolo Digitale per la scuola nella platform society: valutazione delle competenze e del processo formativo. Il progetto “Diritti in Internet: verso una cittadinanza digitale”

Journal title RIV Rassegna Italiana di Valutazione
Author/s Rebeca Andreina Papa, Mariangela D’Ambrosio
Publishing Year 2024 Issue 2024/88-89
Language Italian Pages 19 P. 209-227 File size 374 KB
DOI 10.3280/RIV2024-088011
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The digital skills evaluation as well as the educational process repre-sents, today more than in the past, a very complex challenge in a very dynamic social context and in technological changes. In this sense, it is necessary to work through innovative planning that considers the dif-ferent processes of platform society and also of the educational institu-tion. In the onlife perspective, in a synthesis between real and virtual and in the digital citizenship view. The article wants to reflect on these topics, providing a sociological perspective integrated with the evalua-tion science by reporting the experimentation of a project implemented in the Molise region in the a.s. 2021/2022, entitled: “Rights in Internet: towards a digital citizenship”. An active project, in which the many ac-tors were teachers and their students, mediators of onlife knowledge through the EAS methodology. A pathway in which assessment was able to guide teaching practices and achieve school wellness along with digital skills.

Keywords: skills evaluation; digital resume; digital citizenship; train-ing process.

  1. Bezzi, C. (2010). Cos'è la valutazione. Un'introduzione ai concetti, le parole chiave e i problemi metodologici, Franco Angeli, Milano.
  2. Biolghini, D. (2001). Comunità in rete e Net Learning. Innovazione dei sistemi organizzativi e processi di apprendimento nelle comunità virtuali, Rizzoli, Milano.
  3. Boccia Artieri, G., Marinelli, A. (2019). Introduzione all’edizione italiana. Per un’«economia politica» delle piattaforme, in van Dijck J., Poell T., de Waal M., Platform Society. Valori pubblici e società connessa, Guerini Scientifica, Milano.
  4. Castoldi, M., (2005). Portfolio a scuola, La Scuola, Brescia.
  5. Castoldi, M., (2016). Valutare e certificare le competenze, Carocci, Roma.
  6. Cortoni, I., (2016). La valutazione delle competenze digitali. Analisi di un case study, in RIV - Rassegna Italiana di Valutazione, vol. 66, pp 7-28, DOI: 10.3280/RIV2016-06600
  7. Cortoni, I., Lo Presti, V., (2015), Verso un modello di valutazione delle competenze digitali, in RIV - Rassegna Italiana di Valutazione, pp.7-23. DOI: 10.3280/RIV2014-060002
  8. Ferrari, A. (2012). Digital Competence in Practice: Analysis of Frameworks, JRC - European Commission, Bruxelles.
  9. Fiorentino, G. (2013), Tecnologie per educare, in Bruni, F., Fiorentino, G. (a cura di). Didattica e tecnologie. Studi, percorsi e proposte, Carocci Editore, Roma.
  10. Floridi, L., (2015), The Onlife Manifesto. Being Human in a Hyperconnected Era, Springer Open. London.
  11. Lo Presti, V., (2019). Digital education e miglioramento dei programmi educativi. La proposta di una metodologia specifica per la valutazione in Scuola democratica, Fascicolo 3, settembre-dicembre 2019. DOI: 10.12828/9594
  12. Marinelli, A. (2021). Educare alla cittadinanza digitale nell’era della platform society, in Scuola democratica, n/s, maggio, pp. 121-133.
  13. Rivoltella, P. C., (2013). Fare didattica con gli EAS. Episodi di Apprendimento Situati, La Scuola, Brescia.
  14. Rivoltella, P. C., Villa, A., Bruni, F. (a cura di) (2023). Curricoli digitali. Nuove intelligenze, nuovi diritti, Franco Angeli, Milano.
  15. Robert-Holmes, G., (2015). The ‘Datafication’ of Early Years Pedagogy: If the Teaching Is Good, the Data Should Be Good and If There’s Bad Teaching, There is Bad Data, in Journal of Education Policy, 30 (3), pp. 302-315.
  16. Scarinci, A., Peconio, G., di Furia, M., (2022). Ambienti di apprendimento digitali innovativi: nuovi paradigmi in Formazione, Lavoro, Persona, Anno XII – n. 36, pp.22-38.
  17. Scriven, M. (1991). Evaluation Thesaurus. Thousand Oaks: Sage.
  18. van Dijck, J., Poell, T., de Waal, M., (2019). Platform Society. Valori pubblici e società connessa, Guerini Scientifica, Milano.
  19. Vergani, A., (2013). Prove di valutazione. Libro bianco sulla valutazione in Italia, Franco Angeli, Milano.
  20. Vygotskij, L., (1935b, 1973). Apprendimento e sviluppo nell’età prescolare, in Vygotskij L., Lo sviluppo psichico del bambino, Roma, Editori Riuniti, 2010.

Rebeca Andreina Papa, Mariangela D’Ambrosio, Un Curricolo Digitale per la scuola nella platform society: valutazione delle competenze e del processo formativo. Il progetto “Diritti in Internet: verso una cittadinanza digitale” in "RIV Rassegna Italiana di Valutazione" 88-89/2024, pp 209-227, DOI: 10.3280/RIV2024-088011