Titolo Rivista SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE
Autori/Curatori Shichang Duan
Anno di pubblicazione 2023 Fascicolo 2023/65
Lingua Inglese Numero pagine 20 P. 49-68 Dimensione file 295 KB
DOI 10.3280/SC2023-065004
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più
clicca qui
Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.
Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF
FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
This article examines the labor process to perform authenticity of live e-commerce sellers, so-called “new farmers”, as entrepreneurial subjects, in rural China. The author conducted fieldwork in three live e-commerce teams for one year. Drawing on these data, this article elaborates the exploitative aspect of plat-form labor by describing the tension between mobilization narratives and the labor experience to perform authenticity. These mobilization narratives include interre-lated discourse praising performing authenticity of new farmers, including the ad-vantage of visualization technology, making the marginalized visible, and em-powerment for entrepreneurial individuals. However, these myth obscures the physical labor, gatekeeping process, and necessary capital to construct authentici-ty online. The author concludes by arguing the platform economy demands hybrid labor regime and enhances, instead of improving the social status of marginalized rural subjects.
Keywords:platformization, platform economy, authenticity, labor, e-commerce, live streaming.
Shichang Duan, «We are new farmers selling products from rural area»: the labor process to perform authenticity of live e-commerce sellers in China in "SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE " 65/2023, pp 49-68, DOI: 10.3280/SC2023-065004