Notes on clinical writing in the institutional training path

Journal title PSICOTERAPIA PSICOANALITICA
Author/s Enza Laurora
Publishing Year 2018 Issue 2018/1
Language Italian Pages 16 P. 165-180 File size 233 KB
DOI 10.3280/PSP2018-001012
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The author proposes some reflections on the observable connection between the acquisition of the ability to produce "clinical writing", and the progressive emergence in the internal group of the student of a specific identity construction. The reflections are developed starting from the observation of the singularities of the paths of subjectivation, captured in the nascent state in the transformative junctions of the bonds of belonging and identification within the group formative matrix.

Keywords: Clinical writing, pluripsychics spaces, subjectivation, subject of the group.

  1. Bezoari M., Ferro A. (1992). Percorsi nel campo bipersonale: dall’analisi del gioco delle parti alle trasformazioni di coppia. In: Nissim Momigliano L., Robutti A., L’esperienza condivisa. Milano: Cortina.
  2. Gadda E. (1957). Quer pasticciaccio brutto de Via Merulana. Milano: Garzanti.
  3. Kaes R. (1993) Il gruppo e il soggetto del gruppo. Roma: Borla, 1994.
  4. Kaes R. (2015). L'estensione della psicoanalisi. Milano: FrancoAngeli, 2016.
  5. Laurora E. (2008). La Supervisione come ologramma affettivo del campo formativo. Lavoro presentato per l'acquisizione delle funzioni di training alla SIPP. Non pubblicato.
  6. Ogden T.H. (2005). L’arte della Psicoanalisi. Sognare sogni non sognati. Milano: Cortina, 2008.
  7. Sasso G. (1982). Le strutture anagrammatiche della poesia. Milano: Feltrinelli.
  8. Sasso G. (1985). La mente intralinguistica. Bologna: Marietti.
  9. Starace G. (2013). Gli oggetti e la vita. Roma: Donzelli.

Enza Laurora, Note sulla scrittura clinica nel percorso formativo istituzionale in "PSICOTERAPIA PSICOANALITICA" 1/2018, pp 165-180, DOI: 10.3280/PSP2018-001012