Il rapporto tra Didattica generale e Didattiche disciplinari: la teoria della semplessità come possibile trait-d’union

Titolo Rivista EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES
Autori/Curatori Iolanda Zollo
Anno di pubblicazione 2019 Fascicolo 2018/2
Lingua Italiano Numero pagine 14 P. 258-271 Dimensione file 198 KB
DOI 10.3280/ERP2018-002017
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più clicca qui

Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.

Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF

Anteprima articolo

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche

The approval of the Legislative Decree n. 59/2017 focused the attention on the national scientific debate related to the relationship between General Didactics and Disciplinary Didactics, which inevitably refers to the gap between pedagogical-didactic competences and disciplinary competences in the current teachers’ educa-tion. Therefore, the present study proposes to present the first results of a research experience aimed at the realization of a teachers' training in a simplex perspective, moving from the description of the state of the art to the question between generalists and disciplinarists. The theory of simplexity, in fact, could constitute the theoretical-methodological framework for Disciplinary didactics, as well as an operative guide for teachers. Through the application of regulatory principles in the didactic field, this method could represent a way of harmonizing the ontological identity of emerging disciplines and the needs in the teaching-learning process, fa-vouring the acquisition of pedagogical, methodological and didactic skills, and of related competences to the specific contents of the individual disciplines.

Iolanda Zollo, Il rapporto tra Didattica generale e Didattiche disciplinari: la teoria della semplessità come possibile trait-d’union in "EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES" 2/2018, pp 258-271, DOI: 10.3280/ERP2018-002017