Le emozioni nel lavoro o il lavoro delle emozioni? Un’analisi sul ruolo delle emozioni nelle pratiche professionali in ambito ospedaliero

Journal title SALUTE E SOCIETÀ
Author/s Rebecca Plachesi, Marco Alberio
Publishing Year 2024 Issue 2024/2
Language Italian Pages 15 P. 103-117 File size 195 KB
DOI 10.3280/SES2024-002007
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The organisational, socio-technical and cultural changes that are affecting the health sector nat-urally also involve the occupational world and the health professions. Among the various changes in the socio-health ecosystem, there are also experiences from a relational point of view, placing the world of the health professions in the so-called affective turn (Leys, 2011). The role of emotions is therefore increasingly decisive, both when they are expressed and when they are latent, to interrogate and analyse the work of health professionals. At the same time, this (positive) emotional turn and the so-called feeling rules could also lead workers (dif-ferentially) to experience a kind of burnout or in other cases forms of cynicism and detach-ment that can be detrimental to both professional identity and patients. The article aims to ana-lyse these aspects through a qualitative investigation conducted within three complex facilities belonging to the Rizzoli Orthopaedic Institute.

Keywords: burnout; emotive dissonance; social and health professions; hospital context; health crisis; sociology of work.

  1. Aasland O.G. (2015). Healthy Doctors – Sick Medicine. Professions & Professionalism, 5(1): 1-14. DOI : 10.7577/p.989
  2. Alberio M., Tremblay D.G. (2021). Covid 19: Quels effets sur le travail et l’emploi. Interventions Économiques, 66: 1-12.
  3. Ardissone A. (2018). La relazione medico-paziente nella società digitale. Possibili impatti sul professionalismo medico. Rassegna Italiana di Sociologia, 1: 77-91. DOI: 10.1423/8977
  4. Barzelay M. (2002). Origins of the New Public Management: an international view from public administration/political science. In: McLaughlin K., Osborne S.P., Ferlie E., a cura di, New Public Management. Current trends and future prospects. London: Routledge.
  5. Bellè E., Bruni A., Poggio B. (2014). L’emotività al lavoro: tra emotional labour e sentimental work. Rassegna Italiana di Sociologia, 4: 651-676. DOI: 10.1423/7874
  6. Benozzo A., Piccardo C. (2009). Prefazione. Via organizzativa, vita emozionale. In: Fineman S., a cura di, Le emozioni nell’organizzazione. Il potere delle passioni nei contesti organizzativi. Milano: Raffaello Cortina Editori.
  7. Bugoni F., Corvino G.B. (2018). Voci dalla «trincea»: ricerca sul lavoro emozionale degli operatori nei centri di detenzione amministrativa per stranieri irregolari in Italia. Sociologia italiana AIS Journal of Sociology, 12(2): 127-144. DOI: 10.1485/AIS_2018/12_343556
  8. Cerulo M. (2018). Sociologia delle emozioni. Bologna: Il Mulino.
  9. De Longis E., Alessandri G. (2018). Una conseguenza dell’esaurimento a lavoro: l’inerzia delle emozioni. Psicologia sociale, 3(settembre-dicembre): 193-206. DOI: 10.1482/9142
  10. Fineman S. (2009). Introduzione all’organizzazione emotiva. In; Fineman S., a cura di, Le emozioni nell’organizzazione. Il potere delle passioni nei contesti organizzativi. Milano: Raffaello Cortina Editori.
  11. Freidson E. (1970). Professional Dominance: the Social Structure of Medical Care. New York: Atherton Press.
  12. Fullin G., Gaspari F. (2023). Emozioni ed estetica nelle attività a servizio del cliente. Una mappa per la sociologia del lavoro. Rassegna Italiana di Sociologia, Early Access: 1-24. DOI: 10.1423/10657
  13. Hochschild A.R. (1979). Emotion Work, Felling Rules and Social Structures. American Journal of Sociology, 85(3): 551-575 (trad. it.: Lavoro emozionale e struttura sociale. Roma: Armando, 2013).
  14. Hochschild A.R. (1983). The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling. Berkeley: University of California Press.
  15. Hochschild A.R. (2013). Lavoro emozionale e struttura sociale. Roma: Armando.
  16. Iagulli P. (2011). La Sociologia delle Emozioni. Una introduzione. Milano: FrancoAngeli.
  17. Ingrosso M., Mascagni G. (2020). Pratiche e relazioni di cura in ambito sanitario. In: Cardano M., Giarelli G., Vicarelli G., a cura di, Sociologia della salute e della medicina. Bologna: Il Mulino.
  18. Leys R. (2011). The Turn to Affect: a Critique. Critical Inquiry, 37(3): 434-472. DOI: 10.1086/65935
  19. Molinier P. (2019). Care: prendersi cura. Un lavoro inestimabile. Bergamo: Moretti & Vitali.
  20. Neri S., Spina E., Vicarelli G. (2020). Le configurazioni mutevoli delle professioni sanitarie. In: Cardano M., Giarelli G., Vicarelli G., a cura di, Sociologia della salute e della medicina. Bologna: Il Mulino.
  21. Numerato D., Salvatore D., Fattore G. (2012). The impact of management on medical professionalism: A review. Sociology of Health & Illness, 34(4): 626-644.
  22. Osborne S.P., McLaughlin (2002). The New Public Management in context. In: McLaughlin K., Osborne S.P., Ferlie E., a cura di, New Public Management. Current trends and future prospects. London: Routledge.
  23. Pipan T. (2021). Formare il professionista riflessivo in sanità. Salute e Società, XX, 1/2021: 118-133. DOI: 10.3280/SES2021-00100
  24. Spina E. (2017). Generational gap e nuovo professionalismo medico. Note preliminari per una ricerca empirica. Rassegna Italiana di Sociologia, 1(gennaio-marzo): 127-152. DOI: 10.1423/8636
  25. Spina E., Vicarelli G. (2021). Verso un nuovo professionalismo medico. Salute e Società, XX, 1/2021: 55-71. DOI: 10.3280/SES2021-00100
  26. Tracy S.J. (2009). Potere, paradosso, supporto sociale e prestigio: un approccio critico al tentativo di affrontare il burnout degli agenti di custodia. In: Fineman S., a cura di, Le emozioni nell’organizzazione. Il potere delle passioni nei contesti organizzativi. Milano: Raffaello Cortina Editori.
  27. Turina I. (2021). Consentire all’emergenza. Sulla ridefinizione dell’ordine sociale all’inizio della pandemia di Covid-19 in Italia. Rassegna Italiana di Sociologia, 3(luglio-settembre): 609-635. DOI: 10.1423/10288
  28. Vicarelli G. (2016). Stress, burnout e insoddisfazione dei medici: un campo di indagine aperto. Prisma Economia Società Lavoro, VII(1): 9-20. DOI: 10.3280/PRI2016-00100
  29. Vinson A. H., Underman K. (2020). Clinical empathy as emotional labor in medical work. Social Science & Medicine, 251: 112904.
  30. Wharton A. S. (2009). The Sociology of Emotional Labor. Annual Review of Sociology, 35: 147-165.

Rebecca Plachesi, Marco Alberio, Le emozioni nel lavoro o il lavoro delle emozioni? Un’analisi sul ruolo delle emozioni nelle pratiche professionali in ambito ospedaliero in "SALUTE E SOCIETÀ" 2/2024, pp 103-117, DOI: 10.3280/SES2024-002007