Titolo Rivista MANAGEMENT CONTROL
Autori/Curatori Andrea Francesconi, Enrico Guarini
Anno di pubblicazione 2017 Fascicolo 2017/1
Lingua Italiano Numero pagine 22 P. 113-134 Dimensione file 299 KB
DOI 10.3280/MACO2017-001006
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più
clicca qui
Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.
Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF
FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
This article presents the results of an empirical research aimed to investigate the relationship between performance-based funding (PBF) systems and resource allocation systems within public sector organizations. This research is focused on the mechanisms for allocation of new faculty positions in Italian public universities, which are characterized by an increasing relevance of PBF over the last years. This context allows us to assess both the coherence between universities’ performance measurement systems and the PBF system and the awareness of its effects. Results show, with few exceptions, a high degree of maturity in the design of universities performance measurement systems. These systems have been primarily designed to be consistent with universities’ organizational context and strategies so avoiding a simplistic transposition of performance indicators drawn from the PBF system.
Parole chiave:Higher education, public universities, performance measurement systems, performance-based funding, resource allocation.
Andrea Francesconi, Enrico Guarini, Performance-based funding e sistemi di allocazione delle risorse ai dipartimenti: prime evidenze nelle università italiane in "MANAGEMENT CONTROL" 1/2017, pp 113-134, DOI: 10.3280/MACO2017-001006