Titolo Rivista SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE
Autori/Curatori Aurelia Marcarino
Anno di pubblicazione 2005 Fascicolo 2004/35-36
Lingua Italiano Numero pagine 16 P. Dimensione file 61 KB
DOI
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più
clicca qui
Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.
Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF
FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
The subject of this essay is the study on negotiation as a cultural practice and a model of social interaction, characterized by objectives and relationships that make it different from other types of communication. Contractual-type social relationships are typical in our society; therefore ours is an age of negotiation. People negotiate when something must be shared, or when a result must be achieved or a conflict that neither part could solve alone, must be solved. Therefore the negotiation practice is a daily action, and is different from other practices because it is founded on the perception of incompatibility and on the development of strategies and tactics focused on the achievement of a mutually acceptable agreement. Negotiation has an intrinsically polemic-conflictual nature: generally when people get in touch, a sort of fight occurs in order to assert their positions, ideas and beliefs, if not to even persuade the other to change opinion. Pragmatics and sociosemiotics try decomposing the negotiation process, and identifying the signs, the moves and the tactics of the strategical interaction.;
Aurelia Marcarino, La cultura negoziale in "SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE " 35-36/2004, pp , DOI: