Autovalutazione delle scuole e valutazione esterna a confronto: indicazioni e spunti di riflessione

Titolo Rivista RIV Rassegna Italiana di Valutazione
Autori/Curatori Letizia Giampietro, Paola Bianco, Donatella Poliandri
Anno di pubblicazione 2024 Fascicolo 2024/88-89
Lingua Italiano Numero pagine 22 P. 121-142 Dimensione file 475 KB
DOI 10.3280/RIV2024-088007
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più clicca qui

Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.

Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF

Anteprima articolo

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche

With the entry into force of Presidential Decree 80/2013 which es-tablished the Italian National Evaluation System, all schools draw up a Self-evaluation Form. Some of them receive an external evaluation vis-it by a team of evaluators. Self-evaluation and external evaluation share the same framework of the reference that outlines the areas sub-ject to evaluation in respect of which schools are called both to evalu-ate themselves, by attributing a judgment to themselves, and to be evaluated, by receiving a judgment expressed by an evaluation team. This contribution discusses the balancing models between self-evaluation and external evaluation in different education systems, il-lustrating their constraints and opportunities through a meta-evaluation approach, aimed at investigating the validity of schools’ evaluation processes. To this end, the authors illustrate a study carried out on a sample of Italian schools aimed at verifying whether and to what ex-tent the judgments expressed by the external evaluation teams are con-sistent with those that the schools self-attribute when compiling the Self-Evaluation Report. Finally, the authors reflect on the implications of the illustrated results, calling for a rethinking of the relationship be-tween self-evaluation and external evaluation with a perspective to de-velopmental and cooperation.

Parole chiave:School Self-Evaluation; Inspection; Self-Evaluation Form; Meta-evaluation studies.

Letizia Giampietro, Paola Bianco, Donatella Poliandri, Autovalutazione delle scuole e valutazione esterna a confronto: indicazioni e spunti di riflessione in "RIV Rassegna Italiana di Valutazione" 88-89/2024, pp 121-142, DOI: 10.3280/RIV2024-088007