The impact of the SARS-CoV-2 pandemic on the needs of adolescents: Reflections and clinical examples

Journal title RIVISTA SPERIMENTALE DI FRENIATRIA
Author/s Laura Boniardi, Valeria Brazzoduro, Clara Luraschi
Publishing Year 2022 Issue 2022/3
Language Italian Pages 14 P. 125-138 File size 200 KB
DOI 10.3280/RSF2022-003007
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The general trait that distinguishes adolescence from all other life’s phases is discontinuity. Adolescents experience a crisis which represents an important and unique opportunity, that will not reoccur in other phases, and it is characterized by ambivalence. Adolescents’ present generation is facing an unprecedented challenge which is related to the SARS-CoV-2 pandemic impact and its consequent restraint measures. These have created unusual and unforeseen circumstances of growth. This article aims to show the main features of the "Short-term focus-based dynamic and cognitive therapeutic approach" focusing on adolescence’s specific needs and clinical examples treated during the pandemic.

Keywords: Adolescence, pandemic, SARS-CoV-2, focal psychotherapy, crisis.

  1. Fondazione Mondino Istituto Neurologico Nazionale a Carattere Scientifico IRCCS. Comunicato stampa: emergenza adolescenti in lockdown: si moltiplicano le richieste di ricovero. Pavia: Fondazione Mondino; 2021.
  2. Gislon MC. Adolescenza e discontinuità. Torino: Bollati Boringhieri; 1993.
  3. Gislon MC, et al. Manuale di psicoterapia focale integrata dell’età evolutiva. Bergamo: Dialogos Edizioni; 2000.
  4. Gislon MC, Franchi V. La psicoterapia breve in adolescenza. Un modello integrato. Milano: Mimesis Edizioni; 2017.
  5. Gislon MC. Manuale di psicoterapia psicoanalitica breve. Bergamo: Dialogos; 2005.
  6. Gislon MC. La specificità dei bisogni come strumento di valutazione diagnostica. Bergamo: Dialogos; 2009.
  7. ISTAT Istituto Nazionale di Statistica. Rapporto bes 2021. Il benessere equo sostenibile in Italia. Roma: ISTAT; 2022.
  8. Schwartz L, Levyab J, Endevelt-Shapiraa Y, Djalovskia A, Hayut O, Dumasc G, et al. Technologically-Assisted Communication Attenuates Inter-Brain Synchrony. NeuroImage, 2022; 264.
  9. Vicari S. Bambini, adolescenti e covid-19. L’impatto della pandemia dal punto di vista emotivo, psicologico e scolastico. Trento: Erickson; 2021.
  10. Villa M. Genitorialità: un intervento focale integrato. Bergamo: Dialogos Edizioni; 2011.
  11. Zapparoli GC. Atti del Convegno. Servizio territoriale per l’adolescenza: la prevenzione e le metodologie comuni: Introduzione. Fondazione Famiglia Legler, 1998.
  12. Zapparoli GC. L'adolescenza: una prospettiva comprensiva. Link Rivista Scientifica di Psicologia, 2007; 11: 44-56.
  13. Zapparoli GC. Introduzione al modello dell’integrazione funzionale nella patologia grave. Bergamo: Dialogos; 2009

Laura Boniardi, Valeria Brazzoduro, Clara Luraschi, L’impatto della pandemia da SARS-CoV-2 sui bisogni della fase adolescenziale: riflessioni ed esemplificazioni cliniche in "RIVISTA SPERIMENTALE DI FRENIATRIA" 3/2022, pp 125-138, DOI: 10.3280/RSF2022-003007