Gestire il personale in Sanità: una mappatura delle caratteristiche della Funzione Risorse Umane nel contesto italiano

Journal title MECOSAN
Author/s Marta Barbieri, Lorenza Micacchi, Roberta Montanelli, Francesco Vidè
Publishing Year 2020 Issue 2020/114
Language Italian Pages 33 P. 33-65 File size 530 KB
DOI 10.3280/MESA2020-114003
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

  1. Abbott A. (1988). The System of Professions: An Essay on the Division of Expert Labor. Chicago, IL: Chicago Press.
  2. Amatucci F.M., Longo F. (2009). Quale influenza hanno le partnership pubblico privato sulla funzione obiettivo delle aziende pubbliche: analisi dei casi in sanità. Mecosan, 71: 177-186.
  3. Ang S.H., Bartram T., McNeil N., Leggat S.G., Stanton P. (2013). The effects of high-performance work systems on hospital employees’ work attitudes and intention to leave: a multi-level and occupational group analysis. The International Journal of Human Resource Management, 24(16): 3086-3114. DOI: 10.1080/09585192.2013.775029
  4. Appelbaum E., Bailey T., Berg P. (2000). Manufacturing advantage: Why high-performance work systems pay off. Ithaca, NY: Cornell University Press.
  5. Baird L., Meshoulam I. (1988). Managing two fits of strategic human resource management. Academy of Management Review, 13(1): 116-128. https://doi.org/10.5465/amr.1988.4306802.
  6. Barbieri M., Girosante G., Valotti G. (2012). La valutazione dei medici: un modello attuativo. In: Cantù E. (a cura di). L’aziendalizzazione della Sanità in Italia. Rapporto OASI 2012. Milano: Egea, pp. 537-588.
  7. Barney J. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of management, 17(1): 99-120. DOI: 10.1177/014920639101700108
  8. Battaglio R.P., Hall J.L. (2018). Trinity Is Still My Name: Renewed Appreciation for Triangulation and Methodological Diversity in Public Administration. Public Administration Review, 78(6): 825-827. https://doi.org/10.1111/puar.13010.
  9. Becker B., Gerhart B. (1996). The Impact of human resource management on organizational performance: Progress and Prospects. Academy of Management Journal, 39: 779-801. DOI: 10.2307/256712
  10. Beer M., Spector B., Lawrence P.R., Mills D.Q., Walton R. (1985). Managing human assets: I. A general manager’s perspective. Personnel Administrator, 30(1): 60-69. https://doi.org/10.1002/hrm.3930240310.
  11. Blau P.M. (1964). Exchange and power in social life. Transaction Publishers.
  12. Boldizzoni D., Quaratino L. (2011). The role of Human Resource Manager: Change Agent vs. Business Partner? Research into HRM in Italy. EBS Review (28): 41-52.
  13. Borgonovi E. (1996). Principi e sistemi aziendali per le pubbliche amministrazioni. Milano: Egea.
  14. Borgonovi E. (2017). Cambia il ruolo del paziente nei sistemi di tutela della salute. Mecosan, 103: 3-7. DOI: 10.3280/MESA2017-103001
  15. Bruno A., Dell’Aversana G., Zunino A. (2017). Customer Orientation and Leadership in the Health Service Sector: The Role of Workplace Social Support. Frontiers in Psychology, 8: 192.
  16. Carbone C., Lecci F., Lega F., Prenestini A., Rotolo A., Tarricone R., Valotti G. (2013). Misurare le performance per creare valore nelle aziende sanitarie pubbliche: uno strumento multidimensionale di valutazione. In: Cergas Bocconi (a cura di). L’aziendalizzazione della Sanità in Italia. Rapporto OASI 2013. Milano: Egea, pp. 515-550.
  17. Cooke F. (2018). Concepts, contexts, and mindsets: Putting human resource management research in perspectives. Human Resource Management Journal, 28(1): 1-13. DOI: 10.1111/1748-8583.12163
  18. Currie G., Procter S.J. (2005). The Antecedents of Middle Managers Strategic Contribution: The Case of Professional Bureaucracy. Journal of Management Studies, 42: 1325-1355. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-6486.2005.00546.x.
  19. Delery J.E. (1998). Issues of fit in strategic human resource management: Implications for research. Human Resource Management Review, 8(3): 289-309. https://doi.org/10.1016/S1053-4822(98)90006-7.
  20. Dello Russo S., Angelozzi D. (2016). La gestione strategica delle Risorse Umane: implicazioni per il management sanitario da una rassegna sistematica della letteratura. Mecosan, 97: 41-69. DOI: 10.3280/MESA2016-097004
  21. Del Vecchio M. (2013). Il settore sanitario. In: Settore, sistema e azienda: Logiche di governance in sanità. Milano: Egea.
  22. Del Vecchio M., De Pietro C. (2002). La valutazione del personale dirigente: una leva a disposizione delle aziende. In: Anessi Pessina E., Cantù E. (a cura di). L’aziendalizzazione della sanità in Italia. Rapporto OASI 2001. Milano: Egea, pp. 558-77.
  23. Del Vecchio M., Giacomelli G., Montanelli R., Vidè F. (2020). Le politiche di gestione del personale nelle aziende del SSN durante l’emergenza Covid-19. In: Cergas Bocconi (a cura di). Rapporto OASI 2020. Milano: Egea.
  24. Del Vecchio M., Lega F., Prenestini A. (2016). La trasformazione delle unità operative: team multidisciplinari ed équipe itineranti. In: Cergas Bocconi (a cura di). Rapporto OASI 2016. Milano: Egea, pp. 373-411.
  25. Del Vecchio M., Montanelli R., Trinchero E. (2017). Rafforzamento e diversificazione dei percorsi di carriera della professione infermieristica: stato dell’arte e prospettive. In: Cergas Bocconi (a cura di). Rapporto OASI 2017. Milano: Egea.
  26. Del Vecchio M., Montanelli R., Trinchero E. (2018). Skill mix change tra medici, infermieri e operatori di supporto: un’analisi retrospettiva e prospettica a livello italiano. In: Cergas Bocconi (a cura di). Rapporto OASI 2018. Milano: Egea.
  27. De Pietro C. (2005). Gestire il personale nelle aziende sanitarie italiane: contesto, politiche, strumenti. Management e sanità. Milano: McGraw-Hill. ISBN 88 386-2528-X.
  28. De Pietro C., Francesconi A., Lega F., Sartirana M. (2010). La valutazione dei medici del SSN: proposte in campo e pratiche aziendali. In: Cergas Bocconi (a cura di). Rapporto OASI 2010. Milano: Egea, pp. 489-516.
  29. Paauwe J., Guest D.E., Wright P. (2013). HRM and Performance: Achievements and Challenges. UK: Wiley Press.
  30. Pfeffer J. (1998). The Human Equation: Building Profits by Putting People First. Boston: Harvard Business School Press.
  31. Rainey H.G., Bozeman B. (2000). Comparing Public and Private Organizations: Empirical Research and the Power of the A Priori. Journal of Public Administration Research and Theory, 10(2): 447-469.
  32. Report Laboratorio Fiaso (2012). Sviluppo e tutela del benessere e della salute organizzativa nelle Aziende Sanitarie.
  33. Report Laboratorio Fiaso (2018). Dal fabbisogno specialistico di personale SSN allo sviluppo organizzativo delle competenze.
  34. Rotondi M. (2019). La gestione delle risorse umane in sanità. Strategie di intervento per le Aziende sanitarie. Federazione Italiana Aziende Sanitarie e Ospedaliere. FrancoAngeli.
  35. Rousseau D.M., Fried Y. (2001). Location, location, location: Contextualizing organizational research. Journal of Organizational Behavior, 22(1): 1-13.
  36. Sanders K., Frenkel S. (2011). HR-line management relations: Characteristics and effects. International Journal of Human Resource Management, 22(8): 1611-1617. https://doi.org/10.1080/09585192.2011.565644.
  37. Sartirana M., Currie G., Noordegraaf M. (2019). Interactive identity work of professionals in management: a hospital case study. Public Management Review, 21(8): 1191-1212.
  38. Tung R.L., Baumann C. (2009). Comparing the attitudes toward money, material possessions and savings of overseas Chinese vis-à-vis Chinese in China: convergence, divergence or cross-vergence, vis-à-vis ‘one size fits all’human resource management policies and practices. The International Journal of Human Resource Management, 20(11): 2382-2401.
  39. Ulrich D., Brockbank W. (2005). The HR value proposition. Boston: Harvard Business School Press.
  40. Ulrich D., Younger J., Brockbank W., Ulrich M. (2012). HR from the Outside In: Six Competencies for the Future of Human Resources. McGraw-Hill Professional.
  41. Wright P.M., Gardner T.M., Moynihan L.M., Allen M.R. (2005). The relationship between HR practices and firm performance: examining causal order. Personnel Psychology, 58: 409-66.
  42. Wright P.M., McMahan G.C. (1992). Theoretical Perspectives for Strategic Human Resource Management. Journal of Management, 18(2): 295-320. https://doi.org/10.1177/014920639201800205.
  43. Xerri M.J., Brunetto Y. (2013). Fostering innovative behavior: The importance of employee commitment and organizational citizenship behavior. The International Journal of Human Resource Management, 24(16): 3163-3177. https://doi.org/10.1080/09585192.2013.775033
  44. Moore M.H. (1995). Creating public value: Strategic management in government. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
  45. Mintzberg H. (1989). The Structuring of Organizations. In: Readings in Strategic Management, edited by D. Asch and C. Bowman, pp. 322-352. London: Palgrave.
  46. Mele V., Belardinelli P. (2019). Mixed Methods in Public Administration Research: Selecting, Sequencing, and Connecting, Journal of Public Administration Research and Theory, Volume 29, Issue 2, April 2019: 334-347. -- https://doi.org/10.1093/jopart/muy046.
  47. Marchington M., Rubery J., Grimshaw D. (2011). Alignment, integration, and consistency in HRM across multi‐employer networks. Human Resource Management, 50(3): 313-339. https://doi.org/10.1002/hrm.20424.
  48. Maarse H. (2006). The Privatization of Health Care in Europe: An Eight-Country Analysis. Journal of Health Politics, Policy and Law, Vol. 31, No. 5, October 2006. DOI 10.1215/03616878-2006-014.
  49. Lattuada P., Manganaro L.M., Verga M., De Bernardi D., Mariconti A., Valli N. (2018). La valutazione del personale come strumento di sviluppo delle risorse umane. Il nuovo sistema di valutazione del personale dell’ATS dell’Insubria. Mecosan, 106: 129-149.
  50. Lameire N., Joffe P., Wiedemann M. (1999). Healthcare systems — an international review: an overview. Nephrology Dialysis Transplantation, 14(suppl_6): 3-9.
  51. Kohli A.K., Jaworski B.J. (1990). Market orientation: the construct, research propositions, and managerial implications. Journal of marketing, 54(2): 1-18. https://doi.org/10.1177/002224299005400201.
  52. Ingram T., Glod W. (2016). Talent management in healthcare organizations-qualitative research results. Procedia Economics and Finance, 39: 339-346.
  53. Hendren K., Luo Q.E., Pandey S.K. (2018). The State of Mixed Methods Research in Public Administration and Public Policy. Public Administration Review.
  54. Harris C., Cortvriend P., Hyde P. (2007). Human Resource Management and Performance in Healthcare Organisations. Journal of Health Organisation and Management, 21, 4/5: 448-459.
  55. Giacomelli G., Ferré F., Furlan M., Nuti S. (2019). Involving hybrid professionals in top management decision-making: How managerial training can make the difference. Health Services Management Research, 32(4): 168-179. -- https://doi.org/10.1177/0951484819844778.
  56. Giacomelli G. (2019). The role of hybrid professionals in the public sector: a review and research synthesis. Public Management Review, 1-28. DOI: 10.1080/14719037.2019.1642952
  57. Galbraith J. (1977). Organizational design. Reading, Mass.: Addision-Wesley Publishing Company.
  58. Freidson E. (2001). Professionalism: The Third Logic. Chicago, IL: University of Chicago Press.
  59. Faletti G., Filannino C., Lega F., Sartirana M. (2013). Prime ricognizioni sul fenomeno del cambiamento dello skill mix nel SSN. In: Cantù E. (a cura di). L’aziendalizzazione della Sanità in Italia. Rapporto OASI 2013. Milano: Egea, pp. 465-485.
  60. Dundon T., Rafferty A. (2018). The (potential) demise of HRM? Human Resource Management Journal, 28(3): 377-391. DOI: 10.1111/1748-8583.12195
  61. Donaldson L. (2001). The Contingency Theory of Organizations. New York: Sage Publications, Inc. DOI: 10.4135/9781452229249
  62. Dickinson H., Bismark M., Phelps G., Loh E. (2016). Future of medical engagement. Australian Health Review, 40(4): 443-446. https://doi.org/10.1071/AH14204.
  63. De Pietro C., Sartirana M. (2012). Le metriche di misurazione del personale. In: Cantù E. (a cura di). L’aziendalizzazione della Sanità in Italia. Rapporto OASI 2012. Milano: Egea, pp. 589-609.

  • Metodologie per la determinazione del fabbisogno di personale nel management della sanità: una revisione della letteratura internazionale Luca Pirrotta, Alessandra Da Ros, Paola Cantarelli, Nicola Bellé, in MECOSAN 126/2024 pp.123
    DOI: 10.3280/mesa2023-126oa17289

Marta Barbieri, Lorenza Micacchi, Roberta Montanelli, Francesco Vidè, Gestire il personale in Sanità: una mappatura delle caratteristiche della Funzione Risorse Umane nel contesto italiano in "MECOSAN" 114/2020, pp 33-65, DOI: 10.3280/MESA2020-114003