Contamination Lab, digital culture and entrepreneurship

Journal title SOCIOLOGIA DEL LAVORO
Author/s Annalisa Buffardi, Lello Savonardo
Publishing Year 2017 Issue 2017/147
Language Italian Pages 19 P. 201-219 File size 126 KB
DOI 10.3280/SL2017-147011
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The paper presents a reflection of the cultural and economic changes invested in contemporary society. Starting from the digital culture, a specific attention is focused on the relations between the underway innovation and new opportunities - and challenges - grouping around the system of training. On this topic the paper is concerned with digital and entrepreneurial skills. The paper presents the Contamination Lab experience, which began in Italian Universities in 2013 with the main objective of promoting entrepreneurship and innovation culture aiming at the beginning and the support of new startups. The paper explores the interactions between possible educational scenarios and contemporary social, economic and cultural contexts. Sceneries that are fed of innovation, creativeness and connection.

Il presente paper, a partire dai mutamenti introdotti dalle innovazioni tecnologiche e della comunicazione, propone una riflessione sulle trasformazioni culturali ed economiche che investono la società contemporanea. Specifica attenzione è rivolta alle relazioni tra le innovazioni in atto e le nuove opportunità - e sfide - che si raccolgono intorno al sistema della formazione. Su questo fronte, il paper si sofferma sulle competenze digitali e imprenditoriali. In particolare, il saggio presenta l’esperienza dei Contamination Lab, avviata nelle Università italiane a partire dal 2013 con l’obiettivo di promuovere la cultura dell’imprenditorialità e dell’innovazione finalizzata alla nascita e al supporto di nuove startup. Più in generale, la riflessione prova ad esplorare gli intrecci tra possibili scenari educativi e i contesti sociali, economici e culturali contemporanei. Scenari che si nutrono di innovazione, creatività e connessione.

Keywords: Contamination, digital culture, entrepreneurship, innovation

  1. Perino A., Savonardo L., a cura di (2015). Sociologia, professioni e mondo del lavoro. Milano: Egea.
  2. Agid (2014). Programma nazionale per la cultura, la formazione e le competenze digitali. Linee Guida. --Url: www.agid.gov.it.
  3. Anderson C. (2012). Makers. Il ritorno dei produttori. Milano: Rizzoli.
  4. Bacigalupo M., Kampylis P., Punie Y., Van den Brande G. (2016). EntreComp: The Entrepreneurship Competence Framework. Luxembourg: Publication Office of the European Union. DOI: 10.2791/593884
  5. Benkler Y. (2006). The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom. New Haven, Conn: Yale University Press.
  6. Brynjolfsson E., McAfee A. (2014). The Second Machine Age.Work, progress and prosperity in a time of brilliant technologies (trad. it.: La Nuova Rivoluzione delle Macchine. Lavoro e prosperità nell’era della tecnologia trionfante. Milano: Feltrinelli, 2015).
  7. Buffardi A., de Kerckhove D. (2011). Il sapere digitale. Napoli: Liguori.
  8. Castells M. (2000). The Rise of the Network Society, Blackwell, Cambridge (trad. it.: La nascita della società in Rete. Milano: Università Bocconi Editori, 2002).
  9. Chesbrough H (2003). Open Innovation. Boston, Massachusetts: HBS Press.
  10. CLab Napoli, a cura di (2016). Contamination Lab Italia. Innovazione e start up per l’Università del futuro. Napoli: Report di progetto.
  11. Degli Espositi P. (2005). Una “mappa” delle professioni nella comunicazione. In: Di Nallo E., La Rosa M., a cura di, Le professioni della comunicazione. Milano: FrancoAngeli.
  12. Di Nallo E., La Rosa, M., a cura di (2005). Le professioni della comunicazione. Milano: FrancoAngeli.
  13. European Commission, EACEA and Eurydice (2016). Entrepreneurship Education at School in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  14. Gallino L. (2013). Finanzcapitalismo. Torino: Einaudi.
  15. Gershenfeld N. (2012). How to Make almost Anything. The Digital Fabrication Revolution. Foreign Affairs: 91-96.
  16. Himanen, P. (2001). L’etica hacker e lo spirito dell’età dell’informazione. Milano: Feltrinelli.
  17. Kingwell M. (2001). The World We Want: Virtue, Vice, and the Good Citizen. Canada: Penguin.
  18. Manovich L. (2001). The Language Of New Media, Cambridge, MA: MIT Press (trad. it.: Il linguaggio dei nuovi media. Milano: Olivares, 2002).
  19. Manovich L. (2010). Software culture: Società, informazione e conoscenza nell’era del software diffuso. Milano: Olivares, 2010.
  20. Micelli S. (2016). Fare è innovare. Il nuovo lavoro artigiano. Bologna: il Mulino.
  21. Mise e Miur (2013). Contamination Lab, Linee Guida. --Url: http://startup.miur.it/contamination-labs/.
  22. Miur (2016). Contamination Lab, Linee Guida. --Url: www.istruzione.it/allegati/2016/ CLab_Linee%20Guida.pdf.
  23. Niemi H., Harju V., Vivitsou M., Viitanen K., Multisilta J., Kuokkanen A. (2014). Digital Storytelling for 21st-Century Skills in Virtual Learning Environments. Creative Education, 5: 657-671.
  24. Pais I. (2012). La Rete che lavora. Mestieri e professioni nell’era digitale. Milano: Egea.
  25. PNSD (2015). Piano Nazionale Scuola Digitale. --Url: www.istruzione.it/scuola_digitale/.
  26. Rifkin J. (2000). L’Era dell’accesso. Milano: Mondadori.
  27. Savonardo L., a cura di (2013). Bit Generation. Culture giovanili, creatività e social media. Milano: FrancoAngeli.
  28. Schivardi F. e Torrini R. (2014). Cambiamenti strutturali e capitale umano nel sistema produttivo italiano. In: Arrighetti A., Ninni A., a cura di, La trasformazione silenziosa. Cambiamento strutturale e strategie di impresa nell’industria italiana. Collana di Economia Industriale e Applicata. Parma: Dipartimento di Economia, Università di Parma.
  29. Strano A. (2015). Capacitare entrepreneurship per l’attivazione professionale dei giovani, Formazione e Insegnamento. Rivista Internazionale di Scienze dell’Educazione e della Formazione, 13, 1: 109-116.
  30. Treu T. (2012). Prefazione. In: Pais I., La Rete che lavora. Mestieri e professioni nell’era digitale. Milano: Egea.
  31. WEF (2015). New Vision for Education, Unlocking the Potential of Technology. --Url: www3.weforum.org/docs/WEFUSA_NewVisionforEducation_Report2015.pdf.
  32. WEF (2016). The Future of Jobs: Employment, Skills and Work force Strategy for the Fourth Industrial Revolution. --Url: www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_ Jobs.pdf.

  • Knowledge-based dimensions in Entrepreneurship Education (EE): modelling and practices Antonio Lerro, Francesco Santarsiero, Ciro Troise, Giovanni Schiuma, Daniela Carlucci, in International Entrepreneurship and Management Journal 37/2025
    DOI: 10.1007/s11365-024-01050-9

Annalisa Buffardi, Lello Savonardo, Contamination Lab, cultura digitale e imprenditorialità in "SOCIOLOGIA DEL LAVORO " 147/2017, pp 201-219, DOI: 10.3280/SL2017-147011