Titolo Rivista MERCATI E COMPETITIVITÀ
Autori/Curatori Guido Cristini* Edoardo Fornari, Chiara D’Onofrio
Anno di pubblicazione 2008 Fascicolo 2008/2
Lingua Italiano Numero pagine 30 P. 45-74 Dimensione file 106 KB
DOI
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più
clicca qui
Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.
Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF
FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
Packaging as a communication tool for Private LabelThe aim of this paper is to in-depth analyse the communication role of packaging for private label products in grocery retailing. Traditionally, store brands were characterized for a lack of communication investments in comparison with manufacturer brands. This caused perceived risks associated to private label purchase higher than to other branded products. However, in recent years the most own brand-oriented international retailers have been able to fill this gap of consumer trust by investing in improvements of packaging graphic and stylistic elements. Moving from this empirical evidences, the paper identifies the most effective packaging attributes in capturing consumer attention and purchasing inclination both for standard store brands lines and for premium/value private label lines. Then, a comparison between different business models is conducted to show the delay of Italian retailers compared with the most successful international ones. In the end, managerial implications are presented, underlining the opportunity for grocery retailers of a strategic marketing approach in packaging activities in order to develop consumer store loyalty. Keywords: Private Label, packaging, communication, store brand image, store loyalty.;
Guido Cristini* Edoardo Fornari, Chiara D’Onofrio, Il packaging come strumento di comunicazione del valore della marca privata in "MERCATI E COMPETITIVITÀ" 2/2008, pp 45-74, DOI: