Titolo Rivista PSICOLOGIA DI COMUNITA’
Autori/Curatori Maria Francesca Freda, Giovanna Esposito
Anno di pubblicazione 2008 Fascicolo 2007/2
Lingua Italiano Numero pagine 18 P. 53-70 Dimensione file 298 KB
DOI
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più
clicca qui
Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.
Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF
FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
The relation between narrative methodology and health psychology, in the specific field where health promotion connects to competence development, is discussed in this article. Starting from a socioconstructivist paradigm and from a semiotic model of mind functioning, narration will be explored through an analysis grid identifying three fundamental components of the narrative text. Each components is related to specific semiotic functions of connection: the story component, corresponding to a referential function; the plot component, corresponding to a weaving function; the discourse component, corresponding to a contextualization function. Ultimately the three different models of narrative text use and narrative text analysis will be exemplified with the account of a Research/ Intervention done with Socio-Assistential Workers participating to courses of professional requalification. During the Research/Intervention the narrative device was used as the linking device between knowledge and action. The narrative device used is oriented to explore the symbolic models giving direction to the building process of professional competence and to promote the development of sense-producing and purpose-orienting competences inside the formation context. Key-words: narrative methodology, research-intervention, symbolic models;
Maria Francesca Freda, Giovanna Esposito, Setting narrativi della ricerca-intervento in psicologia della salute in "PSICOLOGIA DI COMUNITA’" 2/2007, pp 53-70, DOI: