Consumers’ preferences investigation for extra virgin olive oil basing on conjoint analysis

Titolo Rivista RIVISTA DI STUDI SULLA SOSTENIBILITA'
Autori/Curatori Barbara Cafarelli, Piermichele La Sala, Giustina Pellegrini, Mariantonietta Fiore
Anno di pubblicazione 2017 Fascicolo 2017/1
Lingua Inglese Numero pagine 16 P. 203-218 Dimensione file 218 KB
DOI 10.3280/RISS2017-001013
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The present work is aimed to analyse extra virgin olive oil (EVOO) consumers’ preferences, identifying those attributes that more influence consumers’ choices. In order to reach this goal, a conjoint analysis was implemented. Furthermore, the study evaluates the influence of standard and healthy characteristic on consumers preferences, such as the presence of EVOO’s natural antioxidant compounds (polyphenols). Firstly, an explorative survey was carried out, in order to investigate the EVOO market. Basing on results obtained through explorative survey, a web-based questionnaire was realized using Survey Analytics software. Results show that the most important consumers’ attributes are: country of origin, label’s information, polyphenol’s presence.

Il presente lavoro ha l’obiettivo di analizzare le preferenze del consumatore per il prodotto olio extravergine d’oliva (OEVO), individuando quali attributi hanno influenzato maggiormente le scelte dei consumatori; a tale scopo è stata usata la conjoint analysis. Inoltre lo studio valuta come le caratteristiche standard e salutistiche incidano sulle preferenze del consumatore, come la presenza di antiossidanti naturali dell’olio (polifenoli). È stata condotta un'indagine esplorativa mirata alla comprensione dell’offerta esistente di olio extravergine d’oliva. Sulla base dei risultati ottenuti è stato poi predisposto un questionario, somministrato on-line per mezzo del software Survey Analytics. I risultati mostrano come gli attributi più rilevanti per il consumatore siano: paese d’origine, informazioni in etichetta, presenza di polifenoli.

Parole chiave:Preferenze del consumatore, OEVO, conjoint analysis, composti nutraceutici, valore salutistico, attributi

  • EU quality labels in the Italian olive oil market: How much overlap is there between geographical indication and organic production? Luigi Roselli, Giacomo Giannoccaro, Domenico Carlucci, Bernardo De Gennaro, in Journal of Food Products Marketing /2018 pp.784
    DOI: 10.1080/10454446.2017.1413473
  • An International Survey on Olive Oils Quality and Traceability: Opinions from the Involved Actors Ramón Aparicio-Ruiz, Noelia Tena, Diego L. García-González, in Foods /2022 pp.1045
    DOI: 10.3390/foods11071045
  • Sustainability Certification, a New Path of Value Creation in the Olive Oil Sector: The ITALIAN Case Study Luca Lombardo, Camilla Farolfi, Ettore Capri, in Foods /2021 pp.501
    DOI: 10.3390/foods10030501
  • Young consumers' perception of food safety and their trust in official food control agencies Justyna Franc-Dąbrowska, Irena Ozimek, Iwona Pomianek, Joanna Rakowska, in British Food Journal /2021 pp.2693
    DOI: 10.1108/BFJ-11-2020-0992
  • The Willingness to Pay in the Food Sector. Testing the Hypothesis of Consumer Preferences for Some Made in Italy Products Lucio Cappelli, Fabrizio D’Ascenzo, Maria Felice Arezzo, Roberto Ruggieri, Irina Gorelova, in Sustainability /2020 pp.6275
    DOI: 10.3390/su12156275

Barbara Cafarelli, Piermichele La Sala, Giustina Pellegrini, Mariantonietta Fiore, Consumers’ preferences investigation for extra virgin olive oil basing on conjoint analysis in "RIVISTA DI STUDI SULLA SOSTENIBILITA'" 1/2017, pp 203-218, DOI: 10.3280/RISS2017-001013