Innovation and sustainability in agri-food companies: The role of quality

Titolo Rivista RIVISTA DI STUDI SULLA SOSTENIBILITA'
Autori/Curatori Flavio Boccia, Daniela Covino
Anno di pubblicazione 2016 Fascicolo 2016/1
Lingua Inglese Numero pagine 11 P. 131-141 Dimensione file 154 KB
DOI 10.3280/RISS2016-001010
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Usually the agri-food system is seen as a field characterized by low research and development expenditure, owing to its generally recognized nature of mature and relatively low technology industry, but changes in international competitiveness have now provided strong incentive to innovate, both for small and medium-sized enterprises and big companies. Regards to quality, studies focused on innovations are related to aspects such as novelty, variety, processing, origin, convenience. The aim of the work is to understand if the innovation in products’ quality and sustainability can help the success of agri-food enterprises on international markets. The used methodology is a prevalently qualitative direct investigation in two important companies, which are a symbol of Italian and French agri-business respectively and an example of a business model related to innovation and sustainability in quality. Even if it is possible furtherly to investigate in this matter, the study underlines the main role of innovation in sustainable food quality and its capacity to help enterprise to win in the modern global competition.

Gli odierni cambiamenti nella competitività internazionale hanno dato un forte incentivo a innovare, non solo alle grandi aziende, ma anche alle piccole e medie imprese. Lo scopo del lavoro è quello di capire se l’innovazione in termini di qualità e di sostenibilità dei prodotti può aiutare il successo delle imprese agroalimentari sui mercati internazionali. La metodologia utilizzata è l’indagine diretta qualitativa in due importanti aziende, che sono un simbolo dell’agrobusiness italiano e francese rispettivamente, nonché un esempio sintomatico in termini di innovazione mirata all’incremento di qualità e sostenibilità dei prodotti alimentari. Lo studio, suscettibile di ulteriori approfondimenti, evidenzia il ruolo principale dell’innovazione ai fini di una qualità alimentare sostenibile e il suo contributo nell’aiutare un'impresa a vincere nella moderna competizione globale.

Parole chiave:Competitività, consumatore, marketing, multinazionale, sicurezza, strategia.

  • Digital and Green Behaviour: An Exploratory Study on Italian Consumers Nadia Palmieri, Flavio Boccia, Daniela Covino, in Sustainability /2024 pp.3459
    DOI: 10.3390/su16083459
  • Eating Hamburgers Slowly and Sustainably: The Fast Food Market in North-West Italy Alessandro Bonadonna, Simona Alfiero, Massimo Cane, Edyta Gheribi, in Agriculture /2019 pp.77
    DOI: 10.3390/agriculture9040077
  • Neuromarketing: some remarks by an economic experiment on food consumer perception and ethic sustainability Daniela Covino, Immacolata Viola, Tetiana Paientko, Flavio Boccia, in RIVISTA DI STUDI SULLA SOSTENIBILITA' 1/2021 pp.187
    DOI: 10.3280/RISS2021-001011
  • Social Responsibility Flavio Boccia, Daniela Covino, (ISBN:978-1-78923-442-8)
  • Customer Satisfaction and Sustainability Initiatives in the Fourth Industrial Revolution Alessandro Bonadonna, Chiara Giachino, Francesca Pucciarelli, Bernardo Bertoldi, pp.251 (ISBN:9781799814191)
  • Greenwashing perception and attitude-intention relationship towards green products purchase: a mediating model Kritika Gupta, Navjit Singh, in Environment, Development and Sustainability /2024
    DOI: 10.1007/s10668-024-05486-5
  • Consumer behavior and corporate social responsibility: An evaluation by a choice experiment Flavio Boccia, Rosa Malgeri Manzo, Daniela Covino, in Corporate Social Responsibility and Environmental Management /2019 pp.97
    DOI: 10.1002/csr.1661
  • INNOVATIONS IN THE FOODSERVICE BUSINESS IN LARGE POLISH CITIES Edyta Gheribi, Gultekin Altuntas, Alessandro Bonadonna, in Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia /2018 pp.59
    DOI: 10.22630/ASPE.2018.17.4.52
  • Genetically modified and socially responsible foods: A significant relationship for consumer's preferences Daniela Covino, Flavio Boccia, Immacolata Viola, in RIVISTA DI STUDI SULLA SOSTENIBILITA' 2/2022 pp.371
    DOI: 10.3280/RISS2021-002024
  • Shop green, feel good: How sustainable fashion boosts gen Z’s wellbeing? Jihad Mohammad, Nur Zulaikha Mohamed Sadom, Farzana Quoquab, in Environment, Development and Sustainability /2024
    DOI: 10.1007/s10668-024-05450-3
  • Handbook of Environmental Materials Management Flavio Boccia, Daniela Covino, pp.1 (ISBN:978-3-319-58538-3)
  • Nutraceuticals: Some remarks by a choice experiment on food, health and new technologies Flavio Boccia, Gennaro Punzo, in Food Research International 108888/2020 pp.108888
    DOI: 10.1016/j.foodres.2019.108888
  • Handbook of Nutraceuticals and Natural Products Sunil Bishnoi, Deepak Mudgil, pp.189 (ISBN:9781119746799)
  • Understanding the role of awareness and trust in consumer purchase decisions for healthy food and products Ali Firoozzare, Flavio Boccia, Nazanin Yousefian, Sima Ghazanfari, Somayyeh Pakook, in Food Quality and Preference 105275/2024 pp.105275
    DOI: 10.1016/j.foodqual.2024.105275

Flavio Boccia, Daniela Covino, Innovation and sustainability in agri-food companies: The role of quality in "RIVISTA DI STUDI SULLA SOSTENIBILITA'" 1/2016, pp 131-141, DOI: 10.3280/RISS2016-001010