Titolo Rivista MEMORIA E RICERCA
Autori/Curatori Andrea Mariuzzo
Anno di pubblicazione 2015 Fascicolo 2015/48
Lingua Italiano Numero pagine 14 P. 71-84 Dimensione file 100 KB
DOI 10.3280/MER2015-048005
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più
clicca qui
Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.
Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF
FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
For almost a century several critics of Italian university system have been looking at the United States, the emerging world-leading model in higher education policies, as an ideal point of reference for substantial reforms based on decentralization, deregulation, and "meritocracy". The essay clarifies some aspects concerning the origins and the development of such image of American university model in Italy. It starts from some significant moments of intervention in Italy of American agencies of cultural diplomacy for the establishment of mutual exchanges, such as the first U.S.-funded programs of international mobility of young scholars between the two Wars and the missions of American advisers for the education reforms in the 1960’s. It shows that, though following American stimuli, in Italian debates the example of U.S. universities acquired different meanings according to the contexts and the political objectives of its advocates.;
Keywords:History of universities, public and cultural diplomacy, higher education reforms, contemporary Italy, United States, cultural and academic exchanges.
Andrea Mariuzzo, Mito e realtà d’oltreoceano. L’Italia e il modello accademico americano nel Novecento in "MEMORIA E RICERCA " 48/2015, pp 71-84, DOI: 10.3280/MER2015-048005