CSR disclosure: cross-national differences in seven european countries

Titolo Rivista MERCATI E COMPETITIVITÀ
Autori/Curatori Laura Illia, Stefania Romenti, Emanuele Invernizzi, Almudena Gonzàlez del Valle Brena, Stelios C. Zyglidopoulos, Belen Rodriguez Canovas
Anno di pubblicazione 2013 Fascicolo 2012/4
Lingua Inglese Numero pagine 24 P. 123-146 Dimensione file 515 KB
DOI 10.3280/MC2012-004008
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A key component of Corporate Social Responsibility (CSR) is communicating it with the appropriate degree of social disclosure. To manage effectively a social disclosure requires that companies understand the cultural context in which they communicate. Even though scholars tend to agree on a relationship between culture and social disclosures there are no studies directly comparing CSR communication among companies from different European contexts. The aim of this study is to explore if CSR disclosure has a cross-national or global tendency by means of a double-phase investigation among 251 companies with headquarters in seven European countries: Spain, France, Switzerland, UK, Denmark, Italy and Greece. In a first phase, a content analysis permits to investigate national differences in how companies disclose CSR. In a second phase qualitative interviews with 69 communication directors or CSR directors explore different managers’ perspectives on how they see CSR communication as a problematic task.

L’appropriatezza del livello di social disclosure nella comunicazione della responsabilità sociale d’impresa (CSR) è una componente chiave della CSR. Per gestire correttamente la social disclosure è necessario che l’impresa comprenda il contesto culturale in cui comunica. Sebbene la relazione tra cultura e social disclosure sia riconosciuta, non esistono studi transnazionali che comparano la comunicazione della CSR nei diversi paesi europei. Attraverso un’indagine in due fasi condotta in 251 imprese con sede in sette paesi europei (Spagna, Francia, Svizzera, GB, Danimarca, Italia e Grecia), gli autori si propongono di indagare l’esistenza di una tendenza cross-nazionale o globale nella CSR disclosure. Nella prima fase vengono tracciate attraverso una analisi del contenuto le differenze nella social disclosure tra le imprese del campione. Nella seconda fase vengono approfondite le problematiche relative alla comunicazione della CSR, attraverso interviste qualitative a 69 direttori comunicazione e CSR.

Keywords:Responsabilità Sociale d’Impresa, social disclosure, comunicazione, cultura, differenze nazionali, Europa.social disclosure, communication, culture, national differences, Europe.

Laura Illia, Stefania Romenti, Emanuele Invernizzi, Almudena Gonzàlez del Valle Brena, Stelios C. Zyglidopoulos, Belen Rodriguez Canovas, CSR disclosure: cross-national differences in seven european countries in "MERCATI E COMPETITIVITÀ" 4/2012, pp 123-146, DOI: 10.3280/MC2012-004008