La Public History: una disciplina fantasma?

Titolo Rivista MEMORIA E RICERCA
Autori/Curatori Serge Noiret
Anno di pubblicazione 2011 Fascicolo 2011/37
Lingua Italiano Numero pagine 27 P. 9-35 Dimensione file 490 KB
DOI 10.3280/MER2011-037002
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più clicca qui

Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.

Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF

Anteprima articolo

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche

The essay aims to analyze how the past is appropriated in the European Public Sphere and which institutions, media and actors are involved in Public History practices. In contrast to the Anglo-Saxon world, a variety of Public History discourses and practices emerged in continental Europe where the English term was rarely translated or deployed: only very rarely are "applied historians" or Public Historians practicing the discipline in a self-conscious manner. In Europe, Public History is often linked to collective identities at different levels: from local memories to the construction of regional, national and pan-European "Heimats" and "realms of memory". Thus, Europeans create multi-dimensional identities and traditions that are based upon Public History activities. This essay identifies the presence in the "polis", of Public History and Public Historians "without the name", using two case-studies, that of national history museums, and that of the emotional perception of the U.S. Civil War in Europe.

Parole chiave:Public History; Digital Public History; National History Museums;History And Policy; Memory

  • Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze Luigi Tomassini, Raffaella Biscioni, pp.3 (ISBN:978-88-5518-007-8)
  • La Public History tra scuola, università e territorio Luca Bravi, pp.75 (ISBN:978-88-5518-615-5)
  • Public History of Education. A Brief Introduction (ISBN:979-12-215-0294-7)
  • Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze Stefania Carioli, pp.131 (ISBN:978-88-5518-007-8)
  • La Public History tra scuola, università e territorio Monica Dati, pp.29 (ISBN:978-88-5518-615-5)
  • Raccontare la Resistenza a scuola Francesco Bellacci, pp.61 (ISBN:978-88-5518-649-0)
  • Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze Monica Ferrari, pp.77 (ISBN:978-88-5518-007-8)
  • Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze Gianfranco Bandini, pp.41 (ISBN:978-88-5518-007-8)

Serge Noiret, La <i>Public History</i>: una disciplina fantasma? in "MEMORIA E RICERCA " 37/2011, pp 9-35, DOI: 10.3280/MER2011-037002