Reticoli di prossimità e capitale sociale a Verona

Titolo Rivista SOCIOLOGIA E POLITICHE SOCIALI
Autori/Curatori Paola Di Nicola, Sandro Stanzani, Luigi Tronca
Anno di pubblicazione 2010 Fascicolo 2010/1
Lingua Italiano Numero pagine 43 P. 113-155 Dimensione file 1942 KB
DOI 10.3280/SP2010-001006
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più clicca qui

Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.

Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF

Anteprima articolo

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche

The basic idea of social capital consists of the belief that individuals’ lives can be made easier and be qualitatively improved by social relationships, or rather by the social resources that these relationships manage to mobilize. So, under certain conditions, personal networks can provide a kind of capital for individuals. This essay examines the characteristics of the personal networks that mobilize social resources in a sample of individuals representative of the population of the city of Verona (Italy). The sample was proportionally stratified by the gender and age (adults from 18 to 65 years old) of the population and comprises a total of 307 cases. By using the social network analysis indicators of social capital, the authors describe the contents and forms of different kinds of social circles (family network, work colleagues network, colleagues in third sector organizations network, friends network, neighbours network) that represent a social resource for individuals. In particular, the authors investigate the distribution among the different social circles of four kinds of social support ties: (i) resources (money, goods, time), (ii) reputation and social credentials, (iii) contacts, (iv) advice and moral support.

Parole chiave:Social Network Analysis, Social Capital, Third Sector, Social Resource

  • Cultura e benessere. Il capitale sociale della partecipazione culturale Ivana Matteucci, in SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE 58/2020 pp.103
    DOI: 10.3280/SC2019-058006

Paola Di Nicola, Sandro Stanzani, Luigi Tronca, Reticoli di prossimità e capitale sociale a Verona in "SOCIOLOGIA E POLITICHE SOCIALI" 1/2010, pp 113-155, DOI: 10.3280/SP2010-001006