Titolo Rivista RIV Rassegna Italiana di Valutazione
Autori/Curatori Paolo Barabanti, Patrizia Giannantoni, Giuseppina Le Rose
Anno di pubblicazione 2024 Fascicolo 2024/88-89
Lingua Italiano Numero pagine 19 P. 102-120 Dimensione file 379 KB
DOI 10.3280/RIV2024-088006
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più
clicca qui
Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.
Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF
FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
In information societies, characterized by the consideration of hu-man capital as one of the main levers of development, education plays a crucial role. For this reason, a knowledge of school organizations and education systems by means of non-evidence-based methods and us-ing only incommensurable data becomes inadequate because it is con-sidered to be of little use for its purpose. In this perspective, education indicators have become one of the privileged tools of analysis, espe-cially since the 1990s, in order to measure the health of the school sys-tem; the need for comparable data on certain dimensions of the school system has caused them to undergo a surge in terms of interest and use, even if the consensus among scholars and professionals in the field is not unanimous. The aim of this article is to study the usefulness of certain process indicators, showing an example of their use related to teaching practic-es in mathematics teaching. The way to make synthesis indicators will be highlighted in detail, then showing their ability to summarize the phenomenon at a descriptive level, but also their informative potential in relation to outcome indicators.
Parole chiave:indices; education; evidence-based approach; INVALSI; da-ta-learning.
Paolo Barabanti, Patrizia Giannantoni, Giuseppina Le Rose, Costruire indicatori per operativizzare la complessità sociale. Un esempio di costruzione e applicazione a partire dai dati del questionario insegnante di matematica INVALSI in "RIV Rassegna Italiana di Valutazione" 88-89/2024, pp 102-120, DOI: 10.3280/RIV2024-088006