La valutazione del sistema scolastico tra equità e valore aggiunto. Una ricerca qualitativa in alcuni istituti.

Journal title RIV Rassegna Italiana di Valutazione
Author/s Emilia Restiglian, Adele Spanevello
Publishing Year 2024 Issue 2024/88-89
Language Italian Pages 20 P. 228-247 File size 391 KB
DOI 10.3280/RIV2024-088012
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Presidential Decree 80/2013 initiated the self-evaluation of schools and the acquisition of awareness by headmasters and teachers of their role in implementing improvement paths and processes. Among the el-ements that have not yet entered a common language, the added value is essential for thinking about schools and the concept of quality edu-cation. It constitutes an interesting point of view to evaluate how effec-tive the school is in breaking down educational inequalities by offering quality education capable of fixing that "broken" social lift described by many international reports. In this article, qualitative research conducted by interviewing some headmasters from institutions that have achieved a positive school ef-fect aims to identify good practices that promote school effectiveness and thus added value.

Keywords: Value-added assessment; School evaluation; School au-tonomy; School quality; Effective schools; School Effectiveness; Im-provement processes.

  1. Banca d’Italia (2018). Questioni di Economia e Finanza (Occasional Papers) Istruzione, reddito e ricchezza: la persistenza tra generazioni in Italia, 476, -- testo disponibile al sito: https://www.bancaditalia.it/pubblicazioni/qef/2018-0476/QEF_476_18.pdf, data di consultazione 4 dicembre 2022.
  2. Benasayag, M., Cohen, T. (2020). Cinque lezioni di complessità. Milano: Fondazione Giangiacomo Feltrinelli.
  3. Bordin, M., Coiro, A., Fontana, G., Iannaccone, N., Langer, S., Maldifassi, G., Meiani, A., e Sala, R., a cura di (2021). Scuola Sconfinata. Proposta per una rivoluzione educativa. Milano: Feltrinelli.
  4. Bressoux, P. (1995). Les effets du contexte scolaire sur les acquisitions des élèves: effet-école et effets-classes en lecture. Revue française de sociologie, 36-2: 273-294. DOI: 10.2307/3322249
  5. Ciani, A., Ferrari, L. e Vannini, I. (2020). Progettare e valutare per l’equità e la qualità nella didattica. Milano: FrancoAngeli.
  6. Doran, H.C. (2003). Adding value to accountability. Educational Leadership, 61, 3: 55-59. ISSN 0013-1784.
  7. European Commission (2021). Education and Training monitor, -- testo disponibile al sito: https://op.europa.eu/webpub/eac/education-and-training-monitor-2021/it/index.html, data di consultazione 11 dicembre 2022.
  8. Rosa, A. (2013). Il valore aggiunto come misura di efficacia scolastica. Un’indagine empirica nella scuola secondaria di primo grado. Roma: Edizioni Nuova Cultura.
  9. European Education and Culture Executive Agency, Eurydice, Horváth A, Krémó A, Sigalas E, Parveva T. Equity in school education in Europe: structures, policies and student performance. Publications Office of the European Union; 2020. -- Available from: doi/10.2797/658266
  10. Fondazione Giovanni Agnelli (2010). Rapporto sulla scuola in Italia 2010. Roma: Laterza.
  11. Hattie, J. (2003). Teachers make a difference: what is the research evidence? Melbourne: ACER.
  12. INVALSI (2011). Come riescono alcuni studenti a superare lo svantaggio legato al loro status socioeconomico? PISA in Focus n. 5, testo disponibile al sito: https://www.invalsi.it/invalsi/ri/pisainfocus/it/PISA%20in%20Focus%205.pdf, data di consultazione: 13 dicembre 2022.
  13. INVALSI (2017). Rilevazione nazionale degli apprendimenti 2016-2017. Rapporto risultati, -- testo disponibile al sito: https://invalsi-areaprove.cineca.it/docs/file/Rapporto_Prove_INVALSI_2017.pdf data di consultazione 10 dicembre 2022.
  14. INVALSI (2019). Rapporto prove INVALSI 2019, testo disponibile al sito: https://invalsiareaprove.cineca.it/docs/2019/Rapporto_prove_INVALSI_2019.pdf, data di consultazione 15 dicembre 2022.
  15. INVALSI (2021a). Guida alla lettura dei risultati INVALSI, -- testo disponibile al sito: https://www.icvs.edu.it/icvs/wp-content/uploads/2021/09/guida_testualerestituzione-dati-invalsi.pdf, data di consultazione 15 dicembre 2022.
  16. INVALSI (2021b). Effetto scuola o effetto classe? (Working paper n. 55), testo disponibile al sito: https://www.invalsi.it/download2/wp/wp55_Bendinelli_Martini.pdf, data di consultazione 11 dicembre 2022.
  17. Jurado de Los Santos, P, Moreno-Guerrero, A.J., Marín-Marín, J.A., and Soler Costa, R. (2020). The Term Equity in Education: A Literature Review with Scientific Mapping in Web of Science. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(10):3526.
  18. Martini, A. (2020). Il valore aggiunto della scuola: problemi di misurazione e risultati. Sinappsi, X, 3: 17-31, -- articolo disponibile al sito: https://oa.inapp.org/xmlui/handle/20.500.12916/824, data di consultazione 9 dicembre 2022.
  19. MI (2020). Piano scuola 2021-2022. Documento per la pianificazione delle attività scolastiche, educative e formative nelle istituzioni del Sistema nazionale di Istruzione, testo disponibile al sito: -- https://www.miur.gov.it/documents/20182/0/Piano+Scuola+21_22.pdf, data di consultazione 16 dicembre 2022.
  20. OECD (2018). Equity in Education: Breaking Down Barriers to Social Mobility, Paris: OECD Publishing.
  21. Poggi, A.M. (2019). Per un “diverso” stato sociale. La parabola del diritto all’istruzione nel nostro Paese. Bologna: Il Mulino.
  22. Ress, A. (2007). L’abbandono. Una sfida aperta per la scuola. In Cavalli A. e Argentin G, a cura di, Giovani e scuola: Un’indagine sulla Fondazione per la Scuola realizzata dall’Istituto IARD. Bologna: Il Mulino, 143-182.
  23. Ricci, R. (2008). La misurazione del valore aggiunto nella scuola. Programma Education, Fondazione Giovanni Agnelli Working Paper, n. 9, testo disponibile al sito: https://www.icsassuolo1centroest.edu.it/wpcontent/uploads/2016/12/Ricci_misurazione_valore_aggiunto.pdf, data di consultazione 2 dicembre 2022.
  24. Ricci, R. (2019). La dispersione scolastica implicita. L’editoriale, testo disponibile al sito: -- https://www.invalsiopen.it/dispersione-scolastica-implicita/, data di consultazione 2 dicembre 2022.
  25. Ricci, R. (2020). Risultati INVALSI assoluti o contestualizzati? Servono entrambi, per scopi diversi. Editoriale Invalsi. -- https://www.invalsiopen.it/wp-content/uploads/2020/01/Risultati-INVALSI-assoluti-o-contestualizzati.pdf.
  26. Scheerens, J. (2018). Efficacia e inefficacia educativa. Esame critico della Knowledge Base. Dorchrect: Springer.
  27. Schleicher, A. (2020). Una scuola di prima classe. Come costruire un sistema scolastico per il XXI secolo. Bologna: Il Mulino. (Or. 2018, World class. How to build a 21-st century school system.Paris: OECD Publishing).
  28. Silva, L. (2016). La misura dell’efficacia scolastica per mezzo del valore aggiunto. Un’indagine longitudinale nella scuola secondaria di primo grado. Roma: Edizioni Nuova Cultura.
  29. Tilleczek, K., Roth Edney, D., Rummens, A., Boydell, K. and Mueller, M. (2011). A contemporary study with early school leavers: Pathways and social processes of leaving high school. Canadian Journal of Family and Youth/Le Journal Canadien de Famille et de la Jeunesse, 3(1): 1-39.
  30. UNESCO (2020). Global Education Monitoring Report 2020: Inclusion and education: All means all. URL: -- https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373724.

Emilia Restiglian, Adele Spanevello, La valutazione del sistema scolastico tra equità e valore aggiunto. Una ricerca qualitativa in alcuni istituti. in "RIV Rassegna Italiana di Valutazione" 88-89/2024, pp 228-247, DOI: 10.3280/RIV2024-088012