Titolo Rivista TERRITORIO
Autori/Curatori Andrea Di Franco
Anno di pubblicazione 2014 Fascicolo 2013/67
Lingua Italiano Numero pagine 6 P. 97-102 Dimensione file 3371 KB
DOI 10.3280/TR2013-067017
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più
clicca qui
Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.
Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF
FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
For Venice, the question of the relationship between modification and stabilisation is ancient and in fact goes back to its origins. The city has always had to come to terms with the variability of its support and has always acted to create a base that is as solid as possible. Its base also includes its foundations, but it equally brings into play the relationship between regulation of its aquatic ecosystem and broadening its land-based support. The definition of Venetian ‘territory’ still today falls within a variable scope which involves the following: the destruction of sandbanks to provide stable level supports to excavate the large canals open to navigation, the appropriation of wide areas of the lagoon to create ‘valley’ fish farms, the creation of artificial islands and last but not least the inclusion of phenomena connected with cruise liners in the city. It is an environment of perennially contested interests.;
Keywords:Venetian lagoon; the modernity of Venice; cruise liner terminal
Andrea Di Franco, Un progetto per Venezia in "TERRITORIO" 67/2013, pp 97-102, DOI: 10.3280/TR2013-067017